Program
1. den: odjezd z Prahy v 19 hod z Prahy, nástupní a svozová místa dle dohody s CK: variantně České Budějovice nebo Plzeň, a po trase, svozy od 6 osob: Hradec Králové, Pardubice, Poděbrady, za 400 Kč Brno, noční přejezd do Itálie
2. den: BENÁTKY památky, prohlídka historického města, Piazza San Marco s byzantskou bazilikou, Dóžecí palác a kampanila, Torre dell´Orologio, cihlová basilika San Giovanni e Paolo (náhrobky a pomníky dóžat, křídlový oltářní obraz G. Belliniho...), jezdecká socha kondotiera Bartolomea Colleoniho na náměstí před kostelem, basilika Santa Maria Gloriosa dei Frari ze 14. století s uměleckými poklady (Belliniho Trůnící Madonna, sochy, náhrobky...), v září tradiční světová výstava moderní architektury Bienále architektury, event. volný program s návštěvou historických objektů nebo galerií, Galleria dell´Academia (Tintoretto, Veronese, Tiepolo, Bellini...) odjezd večer zpět do Lido di Jesola na ubytování
3. den: ostrovy Murano (ostrov sklářů, sklářské dílny a muzeum, Dóm St. Maria e Donato s románskými prvky a vzácnými mozaikami), Burano (krajky, krajkářské muzeum, rybářské domky s barevnými fasádami), popř. i Torcello, kdysi hlavní sídlo biskupa, nejstaší benátská katedrála Santa Maria dell´Assunta (7.-9. století), základy baptistéria ze 7. století, kostel Santa Fosca (11.-12. století), kampanila – výhled na lagunu, Museo dell´Estuario, Attilův trůn, atmosféra uliček s kanály a mostky, návrat lodí do Benátek a návštěva klidných čtvrtí, kavárničky a parky. odjezd večer zpět do Lido di Jesola, v případě příznivého počasí možnost pozdějšího návratu z Benátek
4. den: BENÁTKY dokončení prohlídky historického centra, židovská čtvrť, návštěva muzeí a galerií, muzeum Peggy Guggenheimové (doporučujeme), lodí po Velkém kanále (okázalé paláce – Casa d´Oro, Casa Foscari, Palazzo Dario...) k Ponte Rialto, den pro nejpopulárnější slavnost v Benátkách, hned po karnevalu „Regata Storica“ slavnost gondol a gondoliérů, po kanále se pohybují historické lodě a gondoly a všude zní slavné písně gondoliérů, dle počasí možnost večerních Benátek nebo večeře v některé klidné uličce, večer lodí na Punte Sabbioni, odjezd do ČR
5. den: návrat do Prahy časně ráno
CK si vyhrazuje právo drobných záměn programu během 2. – 4.dne vzhledem k počasí a aktuálním podmínkám probíhajících akcí a otvíracím dobám. Zájemci o La Biennale di Venezia se mohou individuálně věnovat akci, která probíhá v Arsenale a Giardini. Průvodce zajistí vstupné a jinak se věnuje účastníkům s běžnou prohlídkou Benátek. Ve večerních hodinách nebo individuálně na ostrově Lido je možné využít koupání a relax u moře.
Doprava
Využíváme autobusy s klimatizací, DVD, WC a barem na teplé a studené nápoje za české koruny.
Upozornění: odjezdy a svozy z uvedených míst se uskuteční, pokud se sejde dostatečný počet zájemců. Trasy odjezdů se mohou změnit v závislosti na aktuální dopravní situaci.
Do Benátek se dopravujete lodí z přístavu Punta Sabbioni. Celodenní jízdenka bez omezení pohybu po kanálech i na ostrovy je za 20 €, na 48 h za 30 € a třídenní bez omezení pak 40 €.
3 dne je v případě příznivého počasí možný i pozdější návrat na místo ubytování.
Ubytování
hotel *** v oblasti Lido di Jesolo/ Cavallino, 2 lůžkové pokoje s příslušenstvím
UPOZORNĚNÍ – POBYTOVÁ TAXA ITÁLIE
V Itálii se postupně zavádí turistické poplatky v souvislosti s přenocováním v ubytovacích zařízeních.
Poplatky jsou průběžně zaváděny ve všech turistických lokalitách. Výše poplatku se pohybují od 1 do 2 € os/noc v 3* hotelích, dle lokality. Zatím jsme se s povinností tohoto poplatku v našich hotelech nesetkali, ale může se stát, že při příjezdu budete vyzváni k úhradě pobytové taxy na recepci ubytovacího zařízení.
Doporučujeme mít tedy připravený drobný obnos ve výši několika € (dle počtu nocí) na úhradu.
Stravování
kontinentální snídaně (upozornění: v Itálii je zvykem snídat skromněji). Další stravování se řeší individuálně, průvodce doporučí možnost večeří v blízkosti hotelu.
Chléb 2 €, káva od 1,50 €, víno láhev od 3-5 €, 2 dl vína 2 €, balená voda 1,5 l od 0,50 €, pivo/limo 3,50 €, pizza čtvrtka/celá v rest. od 3 €/od 10 €, plněná bageta 4 €, saláty velké nebo těstoviny od 8 €, zmrzlina od 2 €, hlavní jídlo od 12 €, menu o dvou chodech od 16 €, průměr 1 kg ovoce: 2,80 €
Pojištění
Součástí ceny zájezdu je povinné pojištění CK proti úpadku. Cena zájezdu zahrnuje také komplexní pojištění. CK GEOPS nabízí svým zákazníkům komplexní pojištění pojišťovny UNIQA, které zahrnuje balíček služeb obsahující: úrazové pojištění, pojištění storna, pojištění odpovědnosti za škodu, pojištění léčebných výloh v zahraničí a pojištění zavazadel.
Orientační ceny vstupného
BENÁTKY: Dóžecí palác 20 €, muzeum baziliky San Marco 5 €, vstup na ochoz 5 €, Kampanila 8 €, Scuola di San Rocco 10 €, kostel dei Frari 3 €, Galleria dell´ Accademia 12 €, kostel San Giovanni e Paolo 3 €, muzeum Peggy Guggenheimové 15 €, San Salvatore 3 €, zvonice San Giorgio 6 €, výstava Damiena Hirsta 18 €
Ostrov Murano: muzeum skla 6,50 €, sklářská huť 2 €
Ostrov Torcello: vstupné do kostela 5 €, věž na Torcellu 5 €
gondola 80 € (max. 6 osob na jednu gondolu, plavba 30 minut), traghetti (přívozy) 4 €, veřejné záchody 1,50 €
BENÁTKY: vstupy na slavnosti zdarma.
Poznámka: autobus každý den dojede do Punta Sabbioni k přístavišti, dále cesta lodí do Benátek, po kanálech, lagunou nebo na ostrovy. Jízdné po Benátkách není zahrnuto v ceně zájezdu. Jednorázová jízdenka jen do Benátek v blízkosti Sv. Marka – 7,50 €, celodenní jízdenka bez omezení pohybu po kanálech i na ostrovy 20 €, jízdenka na 48 h 30 € a na tři dny 40 €.
Kapesné
min. kapesné 60 € na různé vstupné a dalších 40 € na cesty lodí, k tomu další kapesné dle vlastního uvážení.
Pořadatel: GEOPS - CK, s.r.o., IČO: 25633261
Zajímavosti
Murano, Burano, Torcello
Ostrov Murano vlastně tvoří skupina menších ostrůvků propojených mosty. Proslul jako místo, kde se vyrábí ušlechtilé benátské sklo. Jeho sláva počíná rokem 1291 - tehdy bylo rozhodnuto, že všechny sklářské dílny a pece musejí být vystěhovány z centra Benátek kvůli nebezpečí požáru i nepříjemnému kouři. Ostrov sklářů získal autonomii, dokonce razil vlastní mince a sklářští mistři se těšili privilegovanému postavení, měli však přísně zakázáno se stěhovat - mohli být trestáni i smrtí. O někdejším bohatství a sebevědomí svědčí dodnes výstavný dóm Santa Maria e Donato, klenot, který by návštěvníci Benátek neměli minout. V Palazzu Giustiniani je muzeum skla s úžasnou sbírkou historických i moderních výrobků. Na ostrově je dodnes celá řada sklářských dílen a obchodů.
Burano, ostrov rybářů, je dnes obydlený převážně mladými lidmi. Podél kanálů jsou vystavěny uličky s malými, velice pestrými domky. Z toho důvodu sem jezdí mladí umělci, aby se tu učili vnímat zachycovat barvy. Burano se proslavilo výrobou přepychových krajek. Zejména v 18. století se místní paličkované a šité krajky staly významným vývozním zbožím. S nástupem průmyslu krajkářství skomíralo, ale v roce 1872 byla k jeho podpoře založená škola krajkářek. Některé krásné výtvory buranských žen si lze prohlédnout v muzeu krajky, především šité krajky, které byly nesmírně náročné a jejich výroba trvala celé týdny. Ostrov protkaný kanály je nesmírně malebný
Torcello, třetí ostrov benátské laguny, je nyní opuštěný. Přitom právě tady žili první obyvatelé Benátek, kteří sem uprchli v polovině 5. století před nájezdy Hunů z pobřežního města Altinum. kolonie se stala významným centrem obchodu a sídlili tu biskup z Altina. Údajně tu žilo až 20 000 lidí, postupně se však osídlení přesouvalo dál na západ. Zůstal tu jen překrásný byzantský kostel, někdejší katedrála Santa Maria Assunta z roku 639 a sousedící kostel Santa Fosca z 11.-12. století s překrásnými mozaikami. Proti nim se nachází poněkud bizarní památka - kamenný stolec nazvaný Attilův trůn, ačkoliv patříval spíše místními podestovi nebo biskupovi.. Ve dvou palácích ze 14. století se nachází místní muzeum.
17. MEZINÁRODNÍ VÝSTAVA ARCHITEKTURY
(17. Biennale Architettura 2020) bude probíhat od 23. května do 29. listopadu 2020 (před zahájením 21. a 22. května), kurátorem je architekt a vědec Hashim Sarkis. „Svět staví před architekturu nové výzvy - uvedl Sarkis. Těším se na spolupráci se zúčastněnými architekty z celého světa a společně ukážeme, jak se těmto výzvám postavíme. “
Hashim Sarkis je děkanem Školy architektury a plánování na Technologickém institutu v Massachusetts (MIT) od roku 2015. Vystudoval bakaláře architektury a výtvarných umění na Škole designu na ostrově Rhode Island a doktorát v architektuře od Harvardská Univerzita. Je autorem a redaktorem několika knih a článků o historii a teorii moderní architektury.
Hashim Sarkis je architekt, pedagog a učenec. Je ředitelem Hashim Sarkis Studios (HSS), založeného v roce 1998 s kancelářemi v Bostonu a Bejrútu. Od roku 2015 je také děkanem školy architektury a plánování na Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Před nástupem na MIT byl Sarkis profesorem krajinářské architektury a urbanismu na Harvardské univerzitě. Vyučoval také na Rhode Island School of Design, Yale University, American University of Beirut a Metropolis Program v Barceloně.
Mezi architektonické a městské projekty HSS patří cenově dostupné bydlení, domy, parky, institucionální budovy, urbanismus a urbanismus. HSS obdržela několik ocenění za své projekty v Libanonu, včetně za bydlení rybářů v pneumatikách, radnice Byblos a Courtowerových domů na pobřeží Aamchitu. Práce firmy byla vystavena po celém světě, včetně pavilonu Spojených států na Bienále Architettura 2014 a pavilonu Albánie na Bienále Architettura 2010, v Muzeu moderního umění v New Yorku a na Mezinárodním bienále Rotterdam , Bienále městských bienále urbanismu / architektura Shenzhenu / Hongkongu a Bienal de Arquitectura y Urbanismo ve Valparaíso. Práce byla také rozsáhle publikována, naposledy v monografii NESS.docs (USA,
Sarkis byl již členem mezinárodní poroty bienále Architettura 2016.
Informace hledejte na https://www.labiennale.org/en/architecture/2020
Poznámky
Slavnosti gondol v Benátkách
Benátky a gondoly - to patří neodmyslitelně k sobě. Ačkoliv dneska gondoly představují především luxusní taxíky pro turisty, v minulosti to byl vedle větších plavidel hlavní prostředek pro osobní dopravu i pro přepravu nákladu.
Protože republika na vodě potřeboval ze všeho nejvíc zdatné veslaře, závody a přehlídky gondoliérů mají skutečně staletou tradici. Poprvé jsou závody gondol doloženy ve 13. století a pravděpodobně se občas pořádaly i dříve. Současná benátská slavnost gondol - regata navazuje na velkou slavnost uspořádanou v roce 1489 na počest kyperské královny - vdovy, benátské rodačky Cateriny Cornarové, která se vzdala trůnu ve prospěch svého města. Po úpadku v první polovině 20. století byly slavné regaty znovu vzkříšeny a nyní je opět prožívá celéí město a přitahují davy turistů.
Pro turisty je lákavá především skvělá historická přehlídka na úvod. Na velkém kanále definují skvostná plavidla, v čele s reprezentativní lodí Bucintoro, symbolem Benátek. V průvodu se objevují historické postavy v čele s benátským dóžetem. Jenom zde se smějí objevovat gondoly zdobené zlatem a jasnými barvami - dle nařízení ze 16. století musely být jinak všechny gondoly jednoduché a natřené černou barvou.
Poté následují závody. Plavci nyní už nepoužívají vlastní gondoly, ale bárky podobného typu, uzpůsobené lépe k rychlé jízdě: pupparin, caorlina, gondolino a mascareta, která se užívá tradičně k závodům ženských družstev.
Více informací v článku níže.